Vi baserer veldig mye av meningene og holdningene våre på hva vi observerer. Naturlig nok, siden våre observasjoner av virkeligheten er det nærmeste vi kommer den. Alt vi vet om verden rundt oss er et resultat av vår sansing av den – enten i form av apparatene naturen har utstyrt oss med, eller i form av apparater vi lager oss. Den kunnskap om virkeligheten som apparatene våre gir oss formidler vi selvfølgelig også videre til hverandre, så man må skille mellom første- og annenhåndskunnskap. Det aller meste vi sitter inne med av forestillinger om verden rundt oss er annenhåndskunnskap. Men siden en persons førstehåndskunnskap blir en annen persons annenhåndskunnskap, er det viktig å ha et bevisst forhold til hvordan førstehåndskunnskap dannes. Kunnskapen starter nemlig der.
Tema for dagen er altså observasjon. Måten vi fungerer på er jo ikke bare at vi observerer noe og vips så har vi kunnskap. Vi prosesserer informasjonen observasjonene gir oss, og slutter oss på bakgrunn av annen kunnskap og observasjonene frem til nye sammenhenger, ny viten.1
Ut fra dette kan vi se at kunnskapsbygging består av kritiske punkter, som er avhengige av foregående punkts nøyaktighet for kunne gi et sikkert resultat. Om observasjonen jeg gjør meg er gal, vil sannsynligvis slutningen jeg gjør meg på bakgrunn av den være gal, også. Og om en gal slutning brukes som premiss i en slutning om noe annet, er sannsynligheten stor for at også dette blir galt – selv om observasjonen i det andre tilfellet var helt korrekt. Ut fra dette ser vi også at en slutning alltid er mer usikker enn observasjonen(e) den er basert på.
Alt dette er jo selvfølgeligheter, men det er viktige selvfølgeligheter å være klar over. For vi observerer og trekker slutninger hver eneste dag.
Derfor vil jeg snakke litt om observasjon i dag. For vi skiller ofte ikke mellom hva vi faktisk observerer, og hva vi slutter oss til, men tror heller at slutningen vår er det vi observerte. Og som jeg forsøkte å vise over, kan det bære galt av sted.
Dette kan illustreres greit med et eksempel, som jeg tror mange vil måtte gå en runde eller to med for å være enig i: Vi kan ikke observere fravær av noe. Det er rett og slett umulig å observere noe som ikke der.
Derfor kan du ikke observere fravær av empati. Du kan ikke observere fravær av intelligens. Du kan ikke observere fravær av snø.2 Det du observerer er det du faktisk ser. Det at noe ikke er der, er noe du slutter deg til på bakgrunn av observasjonen. Og som vist tidligere er slutningen mer usikker enn observasjonen.
Derfor oppfordrer jeg alle til å konstant utfordre sine egne meninger og holdninger. Blant annet ved å kritisk undersøke om det man tror man har observert egentlig bare er en slutning man har gjort seg. Det kan hende man får seg noen overraskelser underveis, men en ting er iallfall sikkert: Man blir ikke noe dummere av en slik selvrefleksjon.
1 Iallfall i en ideell verden. I den virkelige verden blandes det ofte en hel masse følelser inn i bildet også, men det får være tema for en annen diskusjon.
2 Det virker jo så logisk, ikke sant? Man ser ut av vinduet, på den grønne gressplenen og barna som løper rundt i shorts, og man mener man har observert at det ikke er snø ute. Men det man har observert er nettopp en grønn plen og noen halvnakne unger. Basert på erfaring og observasjon slutter man seg så til at det ikke er snø.
(Tidligere publisert på dunkmania.blogspot.com)


27 kommentarer In " Observasjoner, slutninger og vanlige misforståelser "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
september 24th 2007 at 03:00
Skille mellom observasjon og slutning er viktig å være bevisst på.
Sånn tenker vi i helsevesenet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 03:00
Jeg synes du her berører toppen av noe, og så gir deg for dagen, når du kunne gått litt dypere inn i emnet, som definitivt er interessant. Jeg savner noen eksempler på slutninger som er basert på feilaktige observasjoner (ja jeg vet jeg kan tenke meg til det, men det var dette med det som skiller en god tekst fra en glimrende tekst da..)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 03:02
Ja. Og sånn burde vi tenke over alt. Og særlig i helsevesenet ja. :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 03:06
Vel, det er en repost fra blogspot og den får stå som den er. I’ll settle for “god tekst” denne gangen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 03:28
Ok, det får gå for denne gangen, men jeg begynner å bli litt bekymret for deg. Hvis du ikke blir litt mer engasjert snart, så kan jeg komme til å tro at du er deprimert!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 03:53
Å prøve å sette opp en matematisk ligning, forutsetter at du tar med de nødvendige faktorer. Den variable observeres å ikke være til stede!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 04:49
Dunkman, du har skrevet mye bra gjennom din tid på VGbloggen.
Et blandt flere av dine tidligere innlegg fortjener så absolutt å bli løftet frem i lyset igjen.
Det er dette innlegget
“Redd en stråmann i dag!” fra desember 2005.
Det er å finne på denne lenken http://www.vgb.no/436...
Tillater meg å sitere fra innlegget ditt følgende:
“Man må som leser være bevist hva man har lest, og hva man eventuelt har lagt til av egne tolkninger. Mange er ikke det, og setter dermed i gang lange tirader mot meninger og utsagn som kun finnes i deres eget hode. Dette er også kjent som stråmannsargumentasjon.”
Kan vel i samme slengen anbefale “Kverk en stråmann!” som du skrev nå nylig. http://www.vgb.no/436...
Disse tidligere innleggene sammen med dette innlegget, kan med fordel leses fortløpende.
Anbefalt lesing! :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 24th 2007 at 15:06
Ikke deprimert. Kanskje forelsket? ;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 14:19
Vennligst utdyp…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 14:20
Takk for det, og det gamle stråmanninnlegget hadde jeg faktisk glemt. Alzheimer eller noe. :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 25th 2007 at 23:31
Veldig bra!
Men så kommer vi jo til et annet filosofisk spørsmål: Kan man, eller kan man ikke observere “Das Ding an sich”?
Immanuel Kants “Kritik der reinen Vernunft” er jo et stort stykke arbeid for å “bevise” at men IKKE kan det, men vi må ha i bakhodet at da han skrev dette verket, var det først og fremst som en reaksjon på David Humes ekstreme empirisme. Skulle Humes posisjon ha vist seg å være rett, ville jo all naturvitenskap rett og slett falle sammen.
På den annen side: Rudolf Steiner, som reagerte sterkt på Kant, og som mener at man kan “se” tingenes innerste vesen, beveget seg langt inn i metafysikken (som far til antroposofien,) som har mange spennende tanker, men neppe egner seg som utgangspunkt for empirisk forskning.
Så HVA kan vi egentlig observere og hvordan?
Vi oversvømmes jo av både annenhånds- og tredje/fjerdehåndskunnskap, ikke minst i tabloidmediene, og ofte er det ikke kunnskap lenger når det publiseres tabloid, men en forenklet feilfortolkning av opprinnelige observasjoner.
Det er ikke så greit.
Og i tillegg kommer jo all feilfortolkning av andres tekster og utsagn, fortolkninnger som er resultat av mottakerens følelsesliv og ikke av avsenderes tanker.
#2 Kommentar fra Solems Lee
Godt å se deg også på VGB igjen. med både deg og Dunkman tilbake blir det straks mer fart over denne portalen, mener nå jeg. :-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 20:58
Tommel fra meg! Velskrevet – og meget bra tema.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 00:09
Har ikke jeg kommentert dette før?
Litt usikker her….liker å gjenta meg da men….
Uansett, jeg deler ut en finger for dette var bra…og viktig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 00:15
#5,5
Satser på..noe…;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 00:17
….Ble ikke helt ferdig…
Nei man blir ikke dummere av litt selvrefleksjon. Det er det man lærer av, hvertfall jeg.
men det er så mye lettere å reformere andre…
Det er mangt man kan lære av å skrive på nettet, på de ulike stedene.
Det viktigste er hva man lærer om seg selv i samspill med andre.
For det er ulikt fra det virkelige liv der vi har flere “effekter” å støtte oss på.
Og der normene og reglene er opplest og vedtatt.
Nett etikette er viktig.
og på blogg er vi (mange) opptatt av å være mer individualister enn ellers?
I hvertfall vil vi alle bli hørt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 2nd 2007 at 11:32
man kan aldri si med sikkerher at man observerer “Das Ding an sich”, men det betyr ikke at man alltid må sitte igjen med “Das Ding für mich”, eller hvordan det nå staves.
Men vennligst forklar kjære du – hva ved Humes empirisme ville bevirket at naturvitenskapen ville falle sammen? Er lenge siden jeg leste Hume, men husker jeg hadde sansen for mye av ham. Det var han med den fine gaffelen det. ;)
Takk for en flott kommentar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 2nd 2007 at 11:33
Takk for det. :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 2nd 2007 at 11:33
Jeg har nok publisert et par blogge i det siste som berører felles tema :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 2nd 2007 at 11:34
Takk. Jeg og. Men hva kan det ellers være?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 2nd 2007 at 11:37
Jeg tror iallefall at mange skriver og loeser på nettet som om de var i den private sfære – kanskje fordi de sitter i sitt eget hjem og leser på sin egen skjerm, og derfor føler det som at noen har kommet inn til dem og vært skrekkelig uhøflige, og at en kritikk er noe som går på dem som person og ikke som en generell betraktning?
Det er klare forskjeller mellom den private og offentlige sfære, det i seg selv er nesten tema for en egen blogg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 3rd 2007 at 14:31
#6. b
Dunkman
Hume mente at man ikke kunne være sikker på sammenhengen mellom årsak og virkning.
Han avviste årsakslovene, og det i en tid da naturvitenskapen hadde vind i seilene. Den store filosofen som sto i sterkest motsetning til ham, var jo franskmannen René Decartes, som var en utpreget rasjonalist.
Det var stor forskjell mellom de franske rajonalister, først og fremst representert ved Decartes, og de engelske empirister med David Hume som den mest kjente OG mest ytterliggående.
Immanuel Kant ble virkelig vekket og nærmest sjokkert over Davis Humes verk, og det er en alminnelig oppfatning blant filosofer at det var Humes tenkning som påvirket Kant til å skrive Kritik der reinen Vernunft, BÅDE for å “redde” grunnlaget for naturvitenskapen OG for å prøve å bygge en tankemessig bro mellom de rasjonalistiske ytterposisjonene med deduksjon som hovedverktøy og de empiristiske der sanseinntrykk var primærkilden for viten.
(Men Kant forutsetter jo at vi vet visse ting a priori, og at vi derfor ikke kan oppleve das Ding an sich)
Kategoriene Tid og Rom oppfatter f.eks Kant som a priori viten.
Jeg setter inn følgende Hume-lenke, og har kopiert et utdrag fra artikkelen:
http://www.filosofi.n...
På tilsvarende måte analyserer Hume årsaksbegrepet, og denne analysen er fortsatt meget innflydelsesrik. Kort fortalt går den ut på at det overhodet ikke finnes årsaksforhold i virkeligheten. Hume begrunner denne oppfatningen slik: Dersom vi ser at en sten treffer en glassrute, vil vi se at ruten knuses (forutsatt at stenen er tung nok, etc.). Folk flest vil si at stenen er årsaken til at ruten går i stykker – de har en forestilling om at stenen er årsaken. Humes spørsmål er nå: hvilket inntrykk ligger til grunn for denne forestillingen?
Vi har utallige ganger observert at dersom en sten treffer et vindu, går ruten i stykker. Hume hevder at man ikke av dette kan slutte at stenen er årsaken til at ruten går i stykker. Siden vi har sett dette skje så mange ganger, vil vi forvente at det samme vil skje også neste gang vi ser en sten bevege seg mot en glassrute, men det finnes intet inntrykk som ligger til grunn for forestillingen om at stenen er årsaken – derfor finnes det heller ingen årsak. Hume hevder altså at det kun er psykologiske grunner til at vi går ut fra at det finnes lover om årsak og virkning i virkeligheten omkring oss. Vi forventer at det samme skal skje hver gang, men vi kan ikke vite at det samme skal skje neste gang. Det vi tror er årsakslover, lover som sier oss hvordan ting oppfører seg i virkeligheten, er ikke lover i det hele tatt, men kun forventninger vi har. Det vi tror er naturlover, er kun forestillinger som har utgangspunkt i vår egen bevissthet. Hume hevdet derfor at det finnes intet grunnlag for å si at naturen er lovmessig.
———-
Flott oktoberuke til deg! :-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 3rd 2007 at 14:39
Ah, takk. Jeg skal børste støvet av Hume igjen, har ikke lest noe rundt ham siden forberedende. Må innrømme at jeg husket ham litt annerledes, mens jeg alltid har hatt store problemer med å akseptere Descartes, særlig pga “gudsbeviset” hans.
Hmmm, må friske opp disse gamlekara litt, skal bli spennende å lese dem med de brillene man har i dag.
Flott uke ønskes deg og. Og – utfordringen fra ditt alter ego er forøvrig motatt og levert. :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 3rd 2007 at 15:17
#9,5
Nei, JEG vet jo ikke.
Et eller annet..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 4th 2007 at 14:27
#12.5 Dunkman
Nå skal det jo sies at det bare var i den teoretiske epistemologien at Hume var så ekstrem.
I praktisk politikk var han jo mer en common sense-mann, MEN selvfølgelig blir det filosofisk problematisk når samtidens mest fremtredende empiriske filosof avviser forusigbarhet når det gjelder årsak – virkning.
(Og strengt LOGISK sett har han jo “rett”: Det at vi hittil har opplevd en soloppgang hver dag, (mellom polarsirkelene), er jo ingen LOGISK forutsetning for at vi skal oppleve det i morgen.)
————————–
——
Blondie says: Ja, jeg har sett din “selvangivelse” hos Blondinen, sporty gjort av deg, – OG en rød liten uglemor slikker seg om munnen over din CV. ;D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 5th 2007 at 20:03
- – - – - – - – - -
Og strengt LOGISK sett har han jo “rett”: Det at vi hittil har opplevd en soloppgang hver dag, (mellom polarsirkelene), er jo ingen LOGISK forutsetning for at vi skal oppleve det i morgen
- – - – - – - – - -
Ja, men kan ikke skjønne hvordan dette kan være i strid med vitenskapsteori. Den sier da egentlig nøyaktig det samme, ettersom man utleder noe alment fra et begrenset subset av data.
PS! Jeg har den effekten på noen rovfugler. ;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 12th 2007 at 23:51
Vi kan ikke observere fravær av noe.
…tankemat…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2007 at 15:52
Aj, overså deg! Vend tilbake. Nå! :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende